” Totaal verbijsterd kijken we hoe volwassen gorilla’s zich ongestoord voeden met verse twijgjes, terwijl de jonge dieren speelden…. en dan is daar de imponerende Silverback ….wat een magisch moment! “

Op het terras van de lodge, de Afrikaanse sterrenhemel boven ons en uit de bush doordringende oerwoudgeluiden, denken we terug aan alle bijzondere indrukken die wij tijdens ons bezoek aan het prachtige, veelzijdige en groene Oeganda opgedaan hebben zoals:

Onontdekte parel

Na de aankomst op het vliegveld van Entebbe begon onze reis direct met een kampeersafari in Kidepo Valley National Park, helemaal in het noorden van Oeganda. In dit afgelegen wildpark konden we in alle rust genieten van de grote groepen olifanten, buffels en een verlegen luipaard. Dit park is een parel om ontdekt te worden. Het moment waarop een aantal leeuwen op de vlucht voor een groep buffels een boom in vluchtte zullen we nooit meer vergeten. Kidepo was de lange rit over de stoffige oranje bruine wegen meer dan waard. Vooral omdat er langs de weg altijd iets te zien was. We kregen bijna kramp in onze armen van het zwaaien naar al die lachende mensen onderweg.

foto 13
foto 5

Donderend geluid van water galmt door de kloof

Daarna ging onze reis verder naar Murchison Falls National Park. In een boottocht over de Nijl zijn we naar de spectaculaire Murchison watervallen gevaren. Vanaf de top van de waterval hebben we genoten van het betoverende uitzicht en het oorverdovende geluid van het water dat zich door een nauwe rotsspleet het ravijn in stort. Ook maakten we een boottocht naar de delta van Lake Albert. We kwamen daar in een heel ander landschap met moerassen terecht. Hier zagen we talloze olifanten, nijlpaarden, buffels, krokodillen en vele vogelsoorten die aan de waterkant verkoeling zochten. Ook zagen we hier voor het eerst de zeer zeldzame, prehistorisch ogende schoenbekooievaar. En als klap op de vuurpijl konden we vanaf de boot genieten van een luipaardmoeder met 2 jongen. Dieren spotten vanaf het water zorgt voor een unieke beleving.

foto 15
foto 16

Vertederend

Na een paar dagen lieten we de Murchison Falls achter ons en reden we door een steeds groener wordend landschap naar Kibale Forest National Park. Dit park heeft de hoogste concentratie aan primaten en dus een grote kans om ze te spotten. En dat hebben we gedaan. De ontmoeting met de chimpansees was onvergetelijk. Tijdens onze wandeling hoorden we in de verte het geluid van de apen. We probeerden heel voorzichtig dichterbij te komen en plotseling werden we omringd door de chimpansees. Het alfa-mannetje van de groep was boos op een ander mannetje en sloeg woest tegen bomen. Er klonk een gekrijs en geschreeuw en op dat moment moesten we doodstil wachten tot de rust in de groep wedergekeerd was. Daarna mochten we nog een keer wat dichterbij komen en konden we rustig genieten van spelende jonge chimpansees. Wat een vertederend gezicht. Even later vertrok de groep chimpansees het bos in en liet ons in extase achter.

foto 2
Uganda 2010 -0836-2

Fascinerend zoveel diersoorten

De volgende stop was het Ishasha deel van het Queen Elizabeth National Park. Vlak bij de grens met Congo verbleven we aan de rivier, waar even verderop talloze nijlpaarden in de zon lagen. Ishasha is het park van de boomklimmende leeuwen. Ze liggen vaak in de takken van oude vijgenbomen. Een ongebruikelijke gewoonte voor leeuwen. Onze gids deed zijn uiterste best, we zijn langs bijna alle bomen gereden en op het moment dat wij terug gingen naar de accommodatie was hij daar: de boomklimmende leeuw in de schaduw van de takken, hoe bijzonder! Aan het einde van deze speciale dag hebben we ook kunnen genieten van een prachtige zonsondergang. Wat is Queen Elizabeth National Park mooi met afwisselende groene graslanden, zijn cactusachtige bomen en verzonken kratermeren. De boottocht over Kazinga Channel, een vogelparadijs, maakte ons bezoek aan het Queen Elizabeth N.P. compleet.  Prachtige kleurrijke vogels, buffels, olifanten en hippo’s, zelden hebben we zoveel diersoorten bij elkaar gezien.

foto 18
Naamloos-17

1000 kleuren groen

En toen op weg naar Lake Bunyonyi gelegen in het uiterste zuidwesten van het land. Dit deel van het land vonden we echt prachtig. 1000 kleuren groen in een heuvelachtig landschap, doorsneden door die karakteristieke oranje bruine wegen. Langs de wegen lopen de schoolkinderen in hun fel roze of hel blauwe uniformpjes. In deze streek werd ook alles verbouwd wat we maar konden bedenken; van aardappels tot ananas en koffie tot citrusvruchten. Lake Bunyonyi zelf vonden we nog mooier. Het meer slingerde door het landschap en overal lagen eilandjes verspreid in het water, net alsof ze zo in het meer gestrooid waren. Op de eilandjes en de oevers was het een drukte van belang met mensen die op het land werkten. Over het meer voeren vissers in kano’s. Hoe bijzonder dat wij ons daartussen mochten begeven.

Naamloos-71
foto 22

Magisch

Omdat de permits voor de gorilla trekking niet wachtten gingen we verder naar Kisoro, een levendig marktstadje in Zuid-West Oeganda, op weg naar de allermooiste reisdag van ons leven. In het regenwoud van Bwindi Impenetrable National Park hebben namelijk mogen ervaren hoe bijzonder het was om oog in oog te staan met een van de meest imposante dieren op aarde, de berggorilla. Al vroeg gingen we op pad. Eerst reden we een stuk met de 4WD naar het kantoor van de rangers. Daarna nog een hobbelend stukje doorrijden en vervolgens te voet verder. Het was een best zware wandeling. De gorilla’s zaten ergens diep in het woud. De paden werden steeds minder duidelijk totdat er letterlijk een pad voor ons gekapt moest worden. Gelukkig hadden we een drager ingehuurd die ons langs elk obstakel loodste en ons zelfs een keer over een stroompje tilde. De uiteindelijke ontmoeting met de dieren was magisch. Wat een geluksmoment! De groep van 15 dieren bleef op één plek, waardoor we een perfect zicht hadden op de zilverrug, de andere mannetjes en vrouwtjes en op de ravottende kleintjes. Een van de jongen was erg nieuwsgierig en speelde zelfs heel voorzichtig met een veter uit een schoen. Het volle uur hebben we ze met open mond gade kunnen slaan. Bijna zwevend van opwinding liepen we het woud weer uit, we konden er niet over uit hoe mooi het was.

Naamloos-37-2
foto 21

Op ons terras kijken wij terug op onze reis door Oeganda, een land dat zoveel mooier, diverser, unieker en uitbundiger was dan we verwacht hadden. Van ondoordringbare regenwouden, vlakke savannes, idyllische meren, imposante bergen, vulkanen tot de woeste Nijl. De kleurrijke, vriendelijke, enthousiaste bevolking en het unieke wildlife zijn onvergetelijk en wat een toetje hebben we vandaag gekregen met ons bezoek aan de berggorilla. Dat was met recht het Grand Dessert van deze safari.

Oeganda is een land van indrukwekkende kleurrijke schoonheid. BELEEF dit ongelofelijk, gevarieerde land tijdens de maatwerkreizen van Nzuri Afrika op een manier die helemaal bij jou past.

Kies je voor nog een speciale belevenis….?

• Beklim de hoge Mount Sabyinyo, een uitdagende maar prachtige wandeling met onderweg loofbossen met enorme bomen die begroeid zijn met lange baardmossen. De top is het drielandenpunt van Oeganda, Rwanda en Congo.
  • Raften op de Nijl, die met zijn enorme stroomversnellingen zorgt voor een onvergetelijk avontuur of maak een mooie rit op een Quad langs de oevers van de Nijl.
  • Maak kennis met een authentieke stam en ervaar de eeuwenoude tradities en gewoontes.
  • Bezoek de Sipi Falls, je kunt er wandelen in de prachtige natuur met heel veel bloemsoorten en kleurrijke kameleons. Ook kun je er abseilen.
  • Maak een wandelsafari door het moeras van het Bigodi Wetlands Sanctuary en ga op zoek naar de vele apen- en vogelsoorten die er leven.

Nzuri Afrika stelt met passie en enthousiasme jouw droomreis samen.

Afrika en Nzuri is een perfecte match voor je komende safari. Neem contact op via het contactformulier